FREDDER WANOTH
" Der Staedtesammler "
"Şehir Koleksiyoneri"
-
Seçilmiş Malzemeler 1994 - 2004 -
04.10.-23.10.2004
Antalya
Sanatçılar Derneği Galerisi (ANSAN)
İmren Çalışkan Tüzün
Almanya'nın güneyinde bulunan ve en eski kentlerinden
biri olan Nürnberg, "kardeş şehir" seçimini çeşitli ülkelerin
güneyindeki, tarihi geçmişe sahip kentlerden yana yapmıştır. Antalya da
Nürnberg'in kardeş şehirleri arasında yer almaktadır.
Ekonomik, sosyal ve kültürel alanda gelişen ilişkiler,
2000 yılından itibaren sanat alanına da yansıdı. Nürnberg Belediyesi, Antalya
Büyükşehir Belediyesi ve Güzel Sanatlar Fakültesi'nin birlikte imzaladıkları
protokol ile "sanatçı değişimi" projesi hayata geçirildi. Bu protokol
çerçevesinde Nürnberg'den, Fredder Wanoth adlı sanatçı Antalya'ya geldi ve üç
ay boyunca çalışmalarını sürdürdü. Wanoth, sürekli yanında taşıdığı kurşun kalemi
ve eskiz defteriyle kentten çizimler yaptı, çizimlerinin yanına her geçirdiği
günün notlarını düştü. Kentin fotoğraflarını çekti. Antalya ve yöresindeki
antik kentleri gezdi. Bir süre kentin dışında bulunan Akdeniz Üniversitesi
Sosyal Tesisleri'nde kaldıysa da, kenti tam duyumsayamadığı gerekçesiyle,
Kaleiçi'nde bir pansiyona geçti. 01 Ekim - 29 Aralık 2003 tarihleri arasında
yabancı bir sanatçı olarak Antalya'yı gözlemleme olanağı buldu. Antalya'da
bulunduğu sırada oluşturduğu çizimlerin bir sergiye dönüşmesi fikri Antalya
Sanatçılar Derneği tarafından desteklendi.
Wanoth, Antalya yat limanında bulunan küçük anfi
tiyatrodan yola çıkarak, Antalya çevresindeki antik tiyatroların bir modelini
kurmak istediğini belirtti. Ansan, sanatçıya 50 paket küp şekerin yanı sıra,
projenin ve diğer mimari modellerin konulacağı, 70 x 150 cm genişliğinde, 80 cm
ayak boyutu olan 3 masa yaptırdı. Sergi tarihinden bir hafta önce Antalya'ya
gelerek, küp şekerleri kendi düzeni içerisinde bir araya getirerek model
yapımına başladı.
04 Ekim 2004 Pazartesi günü, açılış öncesi Ansan Yönetim
Kurulu Başkanı Cahit Çakcıl'dan sonra söz alan Nürnberg Sanatevi Müdürü Bay
Jochen Bleistein konuşmasının bir
bölümünde
"Yabancı bir şehir sadece sanatsal üretimi teşvik
etmez. Kendi kentinde yabancı olana izleyicilerin de dikkatini çeker, yeni
bakış açıları sağlar. Aynı zamanda yeni ve alışılmış bakış açılarının
sorgulanmasına da olanak verir" dedi.
Sergide, antik tiyatronun yanı sıra, İtalya'nın iki kenti
Venedig ve Perugia'nın kartondan
yapılmış mimari modelleri de iki masanın üzerine yerleştirilmişti. Ayrıca,
Wanoth'un Paris, Mainz, Antalya ve New York'ta oluşturtuğu şehir çizimleri,
düştüğü notlarla birlikte duvarlara çerçevesiz olarak asıldı. Wanoth'un
günlüklerinden çevrilmesini istediği bölümler çizimlerin altına konuldu.
Bunlardan bazıları ise şunlardı:
"Kultur lebt vom Unglück" (Adorno)
"Kültür felaketlerden beslenir" (Adorno)
"Permanent erlittene vernachlaessigung provoziert
maximale aggressive zu wendung"
(Fredder Wanoth)
"Sürekli
yaşanmış ihmalkarlık en üst düzeyde saldırganlığa dönüşmeyi tahrik eder."
(Fredder Wanoth)
Sergi, bugüne kadar Antalya'da açılmış, izleyicilerin
alışık olduğu görselliğin dışındaydı.
Düşünmeye yöneltirken, çok yakınımızda ama yine de bize
yabancı olan tarihi antik tiyatrolara odaklanması açısından ilginçti. Sanatçı
küp şeker ile çalışarak, sanat yapıtlarının ve mimari yapıların kalıcılığını da
sorguluyordu bana göre. Zaman içerisinde kalıntıya dönüşmüş antik kentlerin
başına gelenleri, bir gün, bugünkü kentlerin de yaşayabileceğine işaret
ediyordu belki de.
©Tüm Hakları Saklıdır.
©Tüm Hakları Saklıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder